مدیریت استرس و نگرانی در دوران کرونا

مدیریت استرس و نگرانی در دوران کرونا

به طور کلی قرار گرفتن در شرایط یک بیماری به خودی خود باعث ایجاد نگرانی هایی در همه افراد جامعه می شود؛ حال در نظر بگیرید این بیماری جدید الظهور باشد و اطلاعات کافی از آن نداشته باشیم؛ پس، کاملا طبیعیست که تعداد بی شماری از افراد در گروه های سنی مختلف و با شرایطی متفاوت دچار یکسری ترس ها و نگرانی ها شوند.

به طور کلی اگر منشا یک ترس و استرس مبتنی بر یک واقعیت خطرناک بیرونی باشد، یک ترس سازنده تلقی می شود.

به عنوان مثال اگر شما در وجود خود ترسی در مورد دوران همه گیری کرونا داشته باشید، این نگرانی باعث مراقبت بیشتر از خود و عزیزانتان می شود؛ بنابراین هر ترسی نمی تواند مخرب باشد، اما این نگرانی ها به مدیریتی نیاز دارد تا سلامت روح و جسم و همچنین شرایط زندگی و کاری شما را تحت الشعاع قرار ندهد.

هریک از ما به شکل متفاوتی به استرس و حوادث ناگوار واکنش نشان میدهیم. گاهی نشانه های جسمی مانند سردرد، دردهای پراکنده بدنی، مشکل گوارشی، احساس خستگی، کاهش اشتها، بیخوابی پیش می آید و گاهی نشانه های روانی رفتاری مانند احساس ترس و اضطراب، درماندگی، ناامیدی، کرختی و شوکهشدن، یا خشم تجربه میشود.

آنچه که به ما کمک می کند با استرسها و حوادث سخت کنار بیاییم، "تابآوری" گفته می شود. "تابآوری" به این معنی نیست که تحت تاثیر مشکلات قرار نمیگیریم و ناراحت نمیشویم، بلکه تعیین میکند چطور با مشکلات کنار بیاییم، از آنها گذر کنیم و سلامت روانمان را حفظ کنیم.

بایدها و نبایدها در شرایط پراسترس و بحران

❖ اکثر رفتارها وواکنشهایی که افراد در هنگام حوادث و بحرانهای غیر منتظره از خود نشان میدهند، رفتارهایی طبیعی است، به همین دلیل به خودتان یا دیگران برچسب ضعیف، ترسو و یا غیرطبیعی بودن نزنید.

❖ از موقعیتهایی که استرس شما را زیاد میکند دوری کنید. برای مثال کمتر اخبار را چک کنید. خواندن اخبار یک یا دوبار در روز استرس کمتری دارد تا اینکه تمام طول روز اخبار را ببینید یا بشنوید.

❖ از جمعهای پرتنش دوری کنید.

❖ در مورد نگرانیها و احساساتتان حرف بزنید و از بیان آنها خجالت نکشید. اجازه بروز احساساتی مانند گریه و خشم را به خود و دیگران بدهید.

❖ با احساسها و فکرهای خود نجنگید، تغییر حال شما در هر لحظه طبیعی است و برای حل و فصل آن نیاز به زمان هست.

❖ بپذیرید همه چیز در کنترل شما نیست. سعی کنید برنامه و زندگی عادی خود را حفظ کنید و روی چیزهایی که کنترل دارید تمرکز کنید، نه روی چیزهایی که کنترول ندارید.

❖ ساعتهایی را به دور از فضای مجازی بگذارنید و کارهایی که برای شما آرامبخش است را در برنامه روزانه بگنجانید. برای مثال نیایش کنید، موسیقی گوش کنید، کتاب بخوانید، یا فیلمی که دوست دارید ببینید و... .

❖ در شرایط بحرانی و بی ثبات، تصمیم  مهمی نگیرید و تغییر بزرگ در زندگی خود ایجاد نکنید.

❖ به اندازه کافی استراحت کنید، خواب خوب و کافی کمک میکند که توان خود را بازیابی کنید.

❖ ورزش کنید. اگر امکان ورزش منظم ندارید، تحرک بیشتری داشته باشید و حداقل بیست دقیقه در روز پیاده روی کنید.

❖ از روشهای آرامسازی استفاده کنید. در مواقع استرس نفسهای عمیق بکشید.

❖ در حضور کودکان در مورد اخبار بد صحبت نکنید.

❖ از مصرف هر نوع دارو بدون تجویز پزشک خودداری کنید. از مواد یا الکل برای سرکوب حسهای منفی استفاده نکنید.

❖ در صورتی که احساس کردید برای چند روز متوالی نمیتوانید کارهای روزمره را انجام دهید یا کنترل بر حسها و شرایط خود ندارید، به پزشک ، روانپزشک یا روانشناس مراجعه کنید.